Bio Terapie - Przewodnik dietetyczny dla osób cierpiących na choroby przewlekłe i alergie

Właściwe odżywianie medycyną jutra! – cz. I

Właściwe odżywianie medycyną jutra! – cz. I

Tytułowy cytat z Linusa Paulinga zyskuje na znaczeniu z każdym dniem. Możemy tylko się cieszyć z faktu, jak wielu ludzi zdaje sobie dziś sprawę, że odpowiednie odżywianie dziś, może zaoszczędzić problemów zdrowotnych w przyszłości. Coraz więcej świadomych mam, więcej dzieci stroniących od słodyczy, więcej sportowców dokonujących rozsądnych wyborów żywieniowych. Nasze społeczeństwo zmienia się na wielu płaszczyznach. Wszyscy chcemy prowadzić zdrowszy styl życia i w dobrym zdrowiu czerpać z życia jak najwięcej. Najprostszą drogą do tego aby jak najdłużej cieszyć się dobrą formą, zarówno psychiczną jak i fizyczną jest odrzucenie złych nawyków żywieniowych i włączenie aktywności fizycznej do codziennych rytuałów.

Istnieje kilka metod zmiany stylu życia i odżywiania. Można to zrobić za pomocą terapii szokowej i brutalnie, z dnia na dzień zerwać ze złymi nawykami, rozpoczynając swój marsz po lepsze zdrowie. Można też przyjąć metodę małych kroków. Z doświadczenia wiem, że większość osób szukających u mnie porady, preferuje to drugie rozwiązanie. Zawsze wtedy polecam, krok po kroku zmieniać złe nawyki, eliminować anty odżywcze i szkodliwe elementy diety, stopniowo dodawać aktywności fizycznej.


Zazwyczaj rozpoczynamy od:

  • wyeliminowania cukru
  • wyeliminowania nabiału
  • wyeliminowania pszenicy
  • wyeliminowania tłuszczy trans.

Znaczy to dokładnie usunięcie z diety tak zwanego śmieciowego jedzenia, słodyczy, słodkich kolorowych napojów, produktów zawierających duże ilości glutenu itp. Dokonujemy tego oczywiście powoli ale bardzo często osoby eliminujące ze swojego życia te składniki już po kilku dniach zauważają pozytywne efekty i same przyspieszają realizację kolejnych kroków i eliminacji.

Po udanym wyeliminowaniu wyżej wymienionych przychodzi czas na stopniową rekompozycję całych posiłków. Zwykle zgłaszają się do mnie osoby których tryb życia jest w zdecydowanej mierze siedzący. Zazwyczaj wtedy sugeruję im ograniczenie spożywanych węglowodanów i na rzecz białka i większej ilości dobrych tłuszczy. Próbuję zmienić ich rozumowanie i wytłumaczyć, że jajecznica na bekonie jest często lepszym rozwiązaniem niż bułka z serem i przetworzoną wędliną, że tłusty posiłek zapewni sytość na dłużej niż taki oparty głównie na węglowodanach. Że cholesterol wcale nie jest taki zły i że można jeść tłusto i zdrowo. Staram się pokazać, jak dużo z dziennej puli spożywanych kalorii zabierają drobne przekąski, niewinne batoniki czy szklanka coli.

Wszystko to sprowadza się później do zmiany poszczególnych posiłków. Zmiany pieczywa na bezglutenowe źródła węglowodanów, włączenia do jadłospisu tłustych mięs, większej ilości jaj, dużych ilości warzyw i odpowiedniej ilości owoców. To również próba pokazania, że posiłki mogą przyjmować postać płynną lub półpłynną. W jadłospisach pojawią się wówczas koktajle białkowo tłuszczowe z mlekiem kokosowym o dobrym składzie, kawa kuloodporna z dodatkiem dobrego masła klarowanego i nierafinowanego oleju kokosowego.

Osoby które zwracają się do mnie o porady żywieniowe często nie są nawet świadome istnienia pewnych produktów  oraz możliwości komponowania ich w niezwykle smakowite ale zdrowe i pożywne posiłki. Niektórzy, do czasu pierwszej konsultacji nie mieli wcześni w rękach np. z awokado, nie mieli świadomości istnienia płatków innych niż owsiane i kukurydziane. Kiedy zaś po raz pierwszy zamienili pyzy lub pszenny makaron na komosę ryżową, bataty czy amarantus pisali do mnie wiadomość z podziękowaniem za te odkrycia.

Bazując na zdrowej ale i również na ekologicznej żywności zmieniamy posiłek za posiłkiem. Pokazujemy jak za pomocą wygodnych aplikacji mobilnych, takich jak np. polskie Fitatu można monitorować codziennie spożycie kalorii i poszczególnych składników odżywczych. Reagujemy na bieżąco i obserwujemy efekty ciesząc się polepszającym się zdrowiem.

O zdrowym odżywianiu i wprowadzaniu go do naszej codzienności można być pisać jeszcze długo. Kolejnym zaś elementem tego procesu jest suplementacja. Uzupełnienie odpowiednich witamin i minerałów, celowane i wieloszczepowe probiotyki i drobne zabiegi dzięki którym poprawimy nasze trawienie, metylację i odporność – to tematy kolejnego artykułu, który pojawi się na naszych stronach już niebawem. Stay tuned 😉



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *